Skyrun v meste? V Bratislave to aspoň symbolicky možné je. Toto mesto "má šťastie", že ho čiastočne obkolesujú Malé Karpaty. Pomerne rýchlo sa tak viete dostať do ideálnych, lesných bežeckých terénov. Doslova nekonečné kilometre chodníčkov v tieni bučiny môže Bratislave závidieť nejedno mesto. Výhoda je práve v tom, že za týmito trasami nemusíte dlho cestovať a môžete sa sem vybrať hocikedy po práci, čo množstvo bežcov aj využíva. Jednou z takýchto populárnych bežeckých lokalít je oblasť najvyššieho vrchu v Bratislave - Devínskej Kobyly. Má 514 m.n.m..

OdmenaVrcholová vyhliadka na Devínskej Kobyle. Odmena za námahu. Dolu Dunaj, vpravo zbytky základov niekdajšej horskej chaty.

Okrem jedinečných lokalít ako je Sandberg, sa na svahoch spomínaného vrchu nachádza špecifická flóra. Na jar sú to napríklad nekonečné záhony snežienok. Napriek tomu, že vrch je obkolesený pomerne mohutnou zástavbou a sídliskami, je tu stále možné stretnúť lesnú zver. Navyše je to výborný výhľadový kopec. Špeciálne zaujímavé sú výhľady na Rakúsko a Dunaj, alebo hrad Devín. Atraktivitou, je opustená vojenská základňa z čias Železnej opony. Pomedzi všetko toto bohatstvo sa vinie rozsiahla sieť turistických značených, ale i neznačených chodníčkov a lesných ciest. Napriek tomu nič z toho tu nie je prehustené. Práve naopak, nachádza sa tu výborná prírodná kulisa pre beh, horskú cyklistiku, prechádzky, alebo bežkovanie.

Náš bežecký okruh vedie z konečnej MHD na sídlisku Dlhé Diely až na bod tesne pod vrcholom Devínskej Kobyly a späť. Má približne 14km. Ak by ste si štart zvolili nižšie, napríklad pri Karloveskej Riviére, tak sa jedná už o vcelku slušný tréning behu do vrchu. Preto pomenovanie v názve "urban sky run" tzv. beh do nebies, ako sa takýto typ behu na vrcholy hôr moderne nazýva. Na mestské pomery na nížine je to ideálny tréning, keď nie je veľa času prepraviť sa do skutočných hôr. Navyše, ak napadne sneh, aj Devínska Kobyla dokáže pritvrdiť!

LavičkaLavička. Vhodná príležitosť pre strečing :)

Ak sa rozhodnete pre jednoduchšiu variantu, je možné vynechať vyslovene mestské pasáže po asfaltkách Dlhých Dielov a beh môžete začať na spomenutej konečnej MHD. Do týchto miest sa dá vyviezť autom a zaparkovať tu, i keď cez víkendy tu býva plnšie. Jedná sa o obľúbenú lokalitu vychádzok. Treba pamätať aj na psíčkarov. Kontaktu so psami sa určite nevyhnete. Našťastie veľa návštevníkov smeruje na priľahlú Kráľovú horuu, čo je pekná veľká lúka s výhľadmi v úvode našej trasy.

Mapa okruhu Devínskou Kobylou

Mapa okruhu Devínskou KobylouMapa okruhu Devínskou Kobylou. Modrá, žltá červená. To sú turistické značky, po ktorých pobežíte. Je vhodné hodiť pred behom očkom do mapy. V teréne by nemal byť problém nájsť správnu trasu.

Priebeh trasy

Trasa začína strmším úsekom po asfaltke, resp po lesnom chodníku vľavo popri nej. Pohybovať sa budete po modrej turistickej značke. Náš okruh je celý značený, tak by ste sa nemali počas behu zatúlať, aj keď ste tu prvýkrát. Úvodná časť má zhruba do kilometra, potom sa značka stáča doľava do lesa. Toto miesto by ste nemali minúť, nakoľko asfaltka sa v tomto bode končí.

Prvá odbočka smerom do lesaPrvá odbočka smerom do lesa. Stále sa držte modrej značky.

Nasledujú veľmi príjemné lesné pasáže, stále v miernom stúpaní. Po dosiahnutí najvyššieho bodu stúpania, nasleduje odbočka vpravo až k turistickému smerovníku Jezuitské lesy. Dostávame sa na červenú značku a po nej pokračujeme veľmi peknými pasážami až ďalšiemu smerovníku - Dúbravská hlavica.

Smerom na Dúbravskú hlavicuSmerom na Dúbravskú hlavicu. Pekný chodníček s miernym klesaním. Ideálny výklus.

Tu sa dáme doľava po žltej značke. Nasleduje stúpanie, zbehnutie a ďalšie stúpanie až dosiahneme malý kaňon a za ním lesnú cestu, ktorá je vlastne vrstevnicou traverzujúcou masív Devínskej Kobyly. Stále sledujeme túto lesnú cestu, ktorá je mierne zvlnená a veľmi príjemná pre beh. Striedajú sa tu zaujímavé lesné pasáže a zákutia. Nakoniec narazíme na odbočku smerom vpravo po červenej značke. Táto nás strmším tiahlym terénom zavedie k bonusu trasy - prudko stúpajúcim traverzom na najvyšší bod tohto behu.

Vrcholové serpentínyVrcholové serpentíny. Úzky chodník je namáhavý, ale veľmi pekný.

Po úvodných kilometroch toto stúpanie preverí, resp. vylepší vašu kondíciu. Stúpanie sa však dá zdolať v behu a na záver vás čaká výborný výhľad na zaujímavo sa kľukatiaci Dunaj a Rakúsko. Na tomto mieste stála kedysi horská chata, na ktorú zásoby nosil osol. Chvíľku sa budete cítiť ako takýto osol, ale pekný výhľad všetko negatívne prebije a zakrátko už budete zbiehať dolu kopcom. Z chaty sú dodnes badateľné základy.

Vrcholové partieVrcholové partie. Vrchol Devínskej Kobyly leží vyššie ako je vyhliadka.

V tejto fáze sa začína druhá polovica nášho okruhu a v podstate sa jedná o obkrúženie niekdajšej vojenskej základne, ktorá sa nachádza tiež na vrchole Devínskej Kobyly. Spiatočná cesta prebieha ďalej v smere červenej značky, pričom po zbehnutí z vrcholových partií sa treba dať doprava na vrstevnicu. Tentokrát sa budete pohybovať po lesnom chodníčku, ktorý je veľmi behavý a fotogenický. No prosto ako z rozprávky. Tento vás hustým, listnatým lesom privedie znova na Dúbravskú hlavicu.

Beh smerom na Dlhé DielyBeh smerom na Dlhé Diely. Spiatočný beh je ideálnym výklusom po takýchto pekných chodníčkoch. Pokračujeme z vrcholu ďalej po červenej značke.

Odtiaľto už cestu poznáte. Vrátiť sa je nutné znova po červenej a modrej značke, prípadne je možné robiť rôzne varianty po okolitých chodníčkoch, napríklad cez spomínanú lúku Kráľova hora. Takto je možné vyhnúť sa úsekom asfaltky, ktorou ste bežali na úvod. Takéto varianty však doporučujeme až po dokonalejšom oboznámení sa s touto lokalitou.