Starý most je most spájajúci petržalský a staromestský breh v Bratislave. Aj keď o tom názov nevypovedá, Starý most je najnovší most spomedzi bratislavských mostov, ktoré pretínajú rieku Dunaj. Most je určený najmä pre peších a cyklistov. Plní i dopravnú funkciu, ktorú zabezpečuje električka. Električka premáva v oboch smeroch. V budúcnosti sa plánuje rozšírenie električkovej trate hlbšie do Petržalky, dopravná funkcia mosta tak vzrastie.

Spomedzi bratislavských mostov je na účely jednoduchej rekreácie najlepšie uspôsobený práve Starý most. Jeho posledná varianta bola dokončená v roku 2016, kedy bol most postavený za pomoci financií z fondov Európskej únie. Most spája dopravné a relaxačné aspekty v príjemnom súzvuku. Pôsobí ako most, ktorý ideálne zapadá do starého centra mesta, pričom doprava na ňom je zakomponovaná iba vo forme električiek.

Starý most v modernom prevedeníStarý most v modernom prevedení. Most zaujme svojim osvetlením. To je väčšinou jednofarebné, no pri rôznych príležitostiach dokáže meniť farbu podľa potreby.

Most slúži hlavne chodcom, turistom a cyklistom, čomu je prispôsobená aj jeho konštrukcia. Do budúcna by však most mal tvoriť jednu zo súčastí nosného systému MHD v Bratislave, najmä jeho električkovej časti. Na moste boli vybudované z oboch strán vyhliadky s lavičkami, kde si turisti ale i domáci môžu vychutnať nádherné výhľady na centrum Bratislavy a okolie Dunaja. Boli tu vybudované i cyklochodníky, ktoré sú riešené tým spôsobom že sú jednosmerné. Preto ak ste na bicykli dávajte si pozor, ktorú stranu na bicyklovanie si zvolíte, aby ste náhodou neskrížili cestu protiidúcemu cyklistovi. Občas sa stane, že sa nepozorný chodec vyberie po cyklochodníku a tiež naopak.

Starý most je určite zaujímavý aj svojim okolím. Či už sa jedná o promenádu na Tyršovom nábreží, prípadne dunajskú promenádu v Starom Meste vedúcu až do Karlovej Vsi. Navštíviť sa oplatí i veľmi populárny park - Sad Janka Kráľa. Odporučiť môžeme tiež prechádzky v miestnych lesíkoch, ktoré sa rozprestierajú medzi Starým mostom a Mostom Apollo. Pokiaľ máte radi nakupovanie tak neďaleko mosta sú dve veľké nákupné centrá Eurovea a Aupark.

V neposlednom rade môže pri pohľade z mosta zaujať i lodná doprava. Kvôli lodiam si výhľady z mosta môžu užiť aj malé deti. Okrem iného decká istotne rozveselí prechod električky po moste. Môžete ich zobrať na krátku jazdu cez most zo Šafárikovho námestia do Petržalky. Jednoducho Starý most treba vidieť. Ak sa už nachádzate kdesi v centre mesta, návšteva Starého mosta je povinnosť :) Odporúčame sem prísť v časoch približne pol hodinu pred západom slnka až do neskorého večera.

Z celkového pohľadu môžeme Starý most považovať v rámci Bratislavy za významnú a obľúbenú turistickú atrakciu. To sa nedá povedať o všetkých bratislavských mostoch (čo je škoda). Napriek tomu, pre nás sú všetky bratislavské mosty veľmi atraktívne :)

Na Starom mosteNa Starom moste. Na moste si môžete príjemne posedieť a vychutnať si výhľady. Nebude vás rušiť ani automobilová doprava, iba občasné dunenie električiek.

Zimná fotografia Mosta SNP a Bratislavského hradu pri pohľade od Starého mostaZimná fotografia Mosta SNP a Bratislavského hradu pri pohľade od Starého mosta. Po oboch stranách nábrežia sa dajú podnikať príjemné prechádzky.

Ako sa dostať na Starý most

Starý most tvorí logické predĺženie Štúrovej ulice, ktorá spoluvytvára centrum Bratislavy. V prípade že ste sa sem vybrali MHD tak nie je problémom prísť električkou (č. 1 a 3), ktorá má zastávku na Šafárikovom námestí, hneď pred vstupom na most. Takisto je situovaná zastávka pri druhom vstupe na petržalskej strane mosta. Ísť sem preto električkou je ideálne riešenie. Autobusy MHD priamo pri moste nestoja, ale až kúsok ďalej pri Malej Scéne (pár minút pešo).

Most je samozrejme jednoducho dostupný aj pešo a prirodzene tvorí súčasť obľúbenej prechádzkovej trasy po zrekonštruovanej Štúrovej ulici. Výhodou pre peších-turistov je aj to, že most sa napája na centrum mesta, kde sa koncentruje väčšina bratislavského turizmu. Keďže most križujú cyklotrasy z oboch strán Dunaja, skvelá voľba je prísť na bicykli. Kvôli cyklistom dokonca spravili jeden z prvých cyklosemafórov v Bratislave na Šafárikovom námestí.

Električková trať na petržalskej straneElektričková trať na petržalskej strane. Trať je súčasťou nosného systému dopravy v hlavnom meste. Neskôr by mala byť dobudovaná jeho kompletná petržalská časť.

Parkovanie

Ak sa rozhodnete ísť k mostu autom, ideálne je zaparkovať na petržalskej strane, priamo pod Starým mostom. Nachádza sa tu bezplatné parkovisko, hojne využívané i pracujúcimi v centre mesta. Ide v podstate o niekoľko parkovísk, ktoré majú veľmi slušnú kapacitu a pojmú stovky áut. S parkovaním by ste tu preto problém mať nemali.

Na opačnom brehu v Starom Meste je to o čosi zložitejšie. Parkoviská tam sú, ale sú platené. Iné je to však vo večerných hodinách, prípadne cez víkend a sviatky, kedy sú mnohé parkoviská bezplatné. Môžete skúsiť zaparkovať napríklad v okolí Modrého kostolíka. Hocikedy môžete tiež využiť parkovanie v neďalekej Eurovei, kde je parkovanie na niekoľko hodín zadarmo.

Parkovisko pri Starom mosteParkovisko pri Starom moste. V úzadí si môžete všimnúť Mýtny Domček - reštauráciu s terasou.

Základné technické parametre mosta

Súčasný tzv. „nový“ Starý most prepája brehy Dunaja v dĺžke 465,4m (celková dĺžka je 2432m). Je tvorený železnou konštrukciou, výrazne pripomínajúcou predošlý most. Má tvar položeného hranola a charakteristickú geometriu, ktorá je výsledkom spojenia viacerých segmentov mosta v tvare písmena X za sebou, v priereze má konštrukcia tvar H. Konštrukcia z ocele má váhu 6796 ton. Šírka mosta je 22,05 m. Je osadený na piatich pilieroch a prislúchajú k nemu štyri električkové zastávky.

Most má celkom príjemnú zelenú farbu. Miestami je konštrukcia natretá na šedo. Počas výstavby bolo nutné najskôr rozobrať kompletne celú kovovú konštrukciu pôvodného mosta, zrušiť tretí a štvrtý kamenný pilier a miesto nich vybudovať jeden nový. Bol pri tom využitý materiál z pôvodných pilierov - žulové kvádre, ktoré boli dočasne uskladnené na brehu Dunaja. Týmito úpravami sa dosiahla požadovaná šírka a výška v priestore medzi piliermi, ktorá zodpovedá súčasným plavebným normám a síce 100x10m.

Okrem toho, že má most slúžiť ako jeden z hlavným článkov nosného systému mestskej hromadnej dopravy, medzi Petržalkou a centrom mesta, jeho funkciou má byť i podpora relaxačných aktivít obyvateľov mesta. Preto boli vybudované široké lávky pre peších a cyklistov z oboch jeho strán. Šírku majú 5,5m. Lávky boli na oboch stranách mosta v jeho prostriedku doplnené vyhliadkovými terasami s nainštalovanými lavičkami a zeleňou.

K zaujímavostiam patrí fakt, že architektonických variánt novej konštrukcie mosta ležalo na stole hneď niekoľko. Nakoniec však zvíťazila dnešná podoba, ktorá v podstate kopíruje pôvodný Starý most, no má mäkšie, oblejšie a modernejšie línie. Zároveň vytvára oveľa príjemnejší verejný priestor, k čomu prispelo najmä úplne odstránenie automobilovej a ťažkej železničnej dopravy z mosta.

Starý most v kocke

  • Dĺžka: 2432m
  • Výška: 11,3m
  • Šírka: 22,05m (v časti s terasami je to 33,25m)
  • Váha oceľovej konštrukcie: 6796t
  • Počet pilierov: 5

Detail oceľovej konštrukcie Starého mostaDetail oceľovej konštrukcie Starého mosta. Konštrukcia bola vyrobená v Česku a poskladaná bola priamo na brehu Dunaja. Náter je zelený a šedý.

Nová konštrukciaNová konštrukcia. Nové piliere svojou vzdialenosťou a výškou umožňujú pohodlnú plavbu lodí. V minulosti sa stalo, že na jednom z pilierov „stroskotal“ remorkér.

Na moste

Na Starý most vedie zo Starého Mesta široká cesta, ktorá sa priamo napája na miestne komunikácie. Z petržalskej strany je to podobné, no ak ste sa sem vybrali z hrádze, dostanete sa na most prostredníctvom rampy.

Most sa skladá z troch častí, kde krajné dve sú určené pre chodcov a cyklistov a strednou časťou prechádzajú električky, ktoré našťastie nenarobia príliš veľa hluku. Električková trať je položená o čosi nižšie ako je chodník. Keď si to človek nevšimne tak sa tu môže dobre „vysypať“ na obrubníku. Nám sa to pár krát stalo, keď sme prechádzali zo Starého mosta do Eurovei. Doteraz sme sa z toho nepoučili :)

Lávky na moste majú inak príjemný hladký povrch a je na nich vyznačený priestor cyklotrasy. Cyklochodník je z každej strany mosta jednosmerný, preto si treba dávať pozor, ktorú stranu si na bicyklovanie zvolíte. Most je nový, takže kvalita povrchu je 100%. Uvidíme ako dlho vydrží.

Trochu na škodu je, že cyklotrasy neboli vedené iba z jednej strany mosta, pretože takto dochádza ku kolíznym situáciám s chodcami, ktorí sa často zapozerajú na Dunaj a ďaleký horizont, až zabudnú, že odrazu kráčajú po cyklotrase. Stáva sa tiež, že neznalý cyklista nabehne do protismeru, na nesprávnu stranu lávky. Na druhej strane...ak by bol cyklochodník vybudovaný len na jednej strane mosta, výhľady z mosta by boli značne limitované len na jednu stranu Dunaja. Každopádne, najmä cyklistom by sme aspoň odporučili tu bicyklovať pomalšie a obozretnejšie.

Z technických aspektov, ktoré možno na súčasnom Starom moste hodnotiť pozitívne, je jeho osvetlenie. Nie celkom bezvýznamným faktom je, že most vôbec je riadne osvetlený, na rozdiel od Mosta Lafranconi, alebo Prístavného mosta. Okrem toho sú jednotlivé oceľové X v jeho konštrukcii osvetlené zaujímavými svietidlami v tvare kruhu, ktoré zdiaľky pripomínajú sympatické svetelné body. Most dokáže zmeniť farbu svetiel a vyčariť celú paletu farieb dúhy. Je to sympatické a fotogenické. Osvetlenie istotne prispieva k atraktivite mosta a motivácii navštíviť ho aj večer.

Ďalším plusom sú lavičky, ktoré sú v oblasti vyhliadok. A tak isto prítomnosť smetných košov. V tom by sa mohli inšpirovať aj niektoré ostatné mosty. Celkovo možno skonštatovať, že Starý most je jednoznačne najlepšie vybavený bratislavský most pre potreby chodcov a cyklistov. Prechádzka po ňom je veľmi príjemný zážitok.

Príjemné chvíľky na Starom mostePríjemné chvíľky na Starom moste. Most je za pekných dní hojne navštevovaný. Na obrázku si možno všimnúť riešenie cyklotrasy a chodníka pre peších. Sú vyznačené farebne i nízkym predelom.

Detail električkovej trateDetail električkovej trate. Na Starom moste sa uvažovalo s viacerými možnosťami riešenia električkovej dopravy. Všimnite si dve šírky použitých koľajníc.

Cyklista si užíva výhľady, keď tu zrazu mobil zazvoní..Cyklista si užíva výhľady, keď tu zrazu mobil zazvoní.. Samozrejme, na moste chytíte aj mobilný signál :)

Čo vidieť zo Starého mosta?

Starý most ponúka prekrásne výhľady na obe nábrežia Dunaja. Dá sa povedať že v tomto smere sa jedná o jedno z top vyhliadkových miest v Bratislave. A pritom sa ani nenachádza niekoľko stovák metrov nad zemou. Pretože vyhliadky z mosta sú orientované na východ a na západ, tak odtiaľto uvidíte nádherné východy i západy slnka. Prísť sem v týchto časoch je vyslovene nutnosť! Zažijete naozaj podmanivé výhľady a atmosféru. Potom si môžete skočiť napr. na pivo alebo víno do podnikov na nábreží. Romantika ako vyšitá :)

Z mosta uvidíte historické časti mesta, modernejšiu časť pri Eurovei, ako aj nezastavaný petržalský breh. Na horizonte sa črtá Most SNP, Bratislavský hrad, Most Lafranconi a kopce v Rakúsku. Na juhu dominuje Most Apollo. Samozrejme k najzaujímavejším veciam patrí pohľad na tok Dunaja. Často uvidíte i výletné lode, ktoré buď prechádzajú alebo idú parkovať. Toto ešte viac umocňuje výhľadovú scenériu. Zaujme i pohľad na televíznu vežu Kamzík, ktorá je vidieť takmer zo všetkých mostov cez Dunaj v Bratislave.

Výletná loď práve vchádza pod mostVýletná loď práve vchádza pod most. Niekedy je na Dunaji naozaj rušno

Výhľady na Bratislavský hradVýhľady na Bratislavský hrad. Z oblasti Starého mosta máte prvotriedny výhľad na hrad.

Televízna veža KamzíkTelevízna veža Kamzík. Vežu je dobre vidieť i z ostatných bratislavských mostov.

Rekreácia v oblasti Starého mosta

Starý most pomerne výrazne zohľadňuje i rekreačný účel. Po jeho lávkach vedú cyklotrasy, napájajúce sa na významné bratislavské cyklochodníky na jednotlivých stranách hrádze. Cez most si môžete príjemne zabehnúť a oživiť tak svoju bežeckú trasu. Prechádzky sem už nie sú taký horor, ako v minulosti, keď doslova vedľa vás hučala cestná dopravná tepna. Teraz tadiaľto jazdí vcelku tichá, moderná električka.

K nevýhodám mosta z pohľadu relaxu patrí, že počas leta nie je kde sa skryť pred silným slnkom a doslova vám tu bude prežiť na hlavu. Aký-taký tieň občas vrhá konštrukcia mosta, týčiaca sa nad jednotlivými lávkami. Istotne by bolo možné nejaké priechodné riešenie v tomto smere aspoň na vyhliadkových plošinách.

Prechádzky na Tyršovom nábreží v oblasti bratislavských mostov sú vhodná a veľmi zaujímavé i napr. pre deti.Prechádzky na Tyršovom nábreží v oblasti bratislavských mostov sú vhodná a veľmi zaujímavé i napr. pre deti. Nachádza sa tu i detské ihrisko

Pre chodcov

Ak pracujete v centre, môžete si na most vybehnúť prejsť i cez obed. Na petržalskej strane mosta, môžete do tzv. mýtneho domčeka skočiť na obedové menu. Zaujímavým tipom na prechádzku môže byť dlhší okruh cez Starý most a Most SNP, prípadne cez Most Apollo zahŕňajúc jednotlivé časti nábrežia. Osobitnou kapitolou sú podvečerné prechádzky, kedy si tu môžete posedieť na lavičkách a vychutnať západ slnka.

Cez deň, najmä v lete tu doslova praží slnko a nie je sa veľmi kde ukryť. Pomôže jedine vánok od Dunaja. V noci, keď je most príjemne nasvietený, môžete podniknúť romantickú prechádzku. Existujú ale aj takí romantici, ktorí si v čase obednej pauzy v lete, odskočia za osviežením z príjemného, trávnatého nábrežia pred Euroveou priamo do vĺn Dunaja v miestach práve tohto mosta. K zaujímavostiam podobného rangu z minulosti Starého mosta, patria prípady chodcov, ktorí sa prechádzali po zábradlí lávky pre peších vysoko nad hladinou Dunaja a dokázali takto prejsť celý most, len aby ohúrili svojich vrstovníkov. Prípadne chodili na niekdajšiu trať železnice, kde bola mostovka deravá ako rešeto a v havarijnom stave. Niet divu, že neskôr tu bol nainštalovaný protivstupový zátaras.

Medzi Starým mostom a Novým Mostom (Most SNP) na petržalskej strane je Tyršovo nábrežie. Jedná sa o navštevovanú promenádu s lavičkami a výhľadmi na Staré Mesto. Je tu aj viacero rôznych podnikov, takže pokojne sem môžete skočiť napr. na pivo. V lete sa sem navezú tony piesku a lokalita sa tak na krátky čas premení na plážovú, rekreačnú oblasť s výhľadom na Dunaj a Bratislavský hrad. Za Tyršovým nábrežím je Sad Janka Kráľa. Ide o rozľahlý park s rôznymi cestičkami, starými stromami a pekne pokosenou trávičkou. Skvele miesto na prechádzku, piknik či šport. Za Sadom Janka Kráľa je potom gigantické nákupné centrum Aupark.

Oblasť medzi Starým mostom a Motom Apollo v Petržalke je skôr prírodnejšieho charakteru. Je tu lužný lesík, ktorý je dobre priechodný. Môžete si tak spraviť príjemnú prechádzku v tieni stromov (ak v lete nie sú komáre). Často sa tak dostanete až priamo k hladine Dunaja a možno objavíte aj nejaké tajné zákutia. My sme tu raz medzi skalami vo vode našli skoro celý počítač. Akurát že bol rozložený na niekoľko častí :). Dokonca sme tu videli aj srnku, ako prebehla cez neďalekú cyklocestu a stratila sa kdesi v lese. A to už je čo povedať, keď si vezmeme že ste skoro priamo v centre Bratislavy.

Moderné nábrežie v oblasti EuroveaModerné nábrežie v oblasti Eurovea. Nákupné centrum Eurovea, Starý most a ďalšie nové veže, tvoria novovybudované časti Bratislavy. Dá sa sem vyraziť za nákupmi a príjemnou prechádzkou.

Večerné fotenie z brehu medzi Starým mostom a Mostom ApolloVečerné fotenie z brehu medzi Starým mostom a Mostom Apollo. Pohodička na pohľadanie.

Pre cyklistov

Okolie Starého mosta je pretkané cyklochodníkmi. Dá sa tak napojiť na cyklotrasy ktoré vedú skrz Staré Mesto. Občas sa síce jedná len o „pseudo“ cyklochodníky, zaznačené čiarou na vozovke. Avšak kedysi v centre mesta nebolo ani to, čiže sme vďační aj za takúto vec.

Iné je to v prípade cyklochodníkov okolo Dunaja na ktoré sa Starý most priamo napája. Tu sú v princípe neobmedzené možnosti. Bez problémov sa tak po cykloceste dostanete do Karlovej Vsi po nábreží. Rovnako tak sa môžete napojiť cez petržalskú hrádzu na rakúske cyklochodníky, prípadne sa vybrať smerom do Čunova, Rusoviec a pokojne aj ďalej napr. smerom na Vojku, či do Gabčíkova.

Pokiaľ vám skôr učaroval ľavý breh Dunaja, tak môžete s a napojiť na cyklochodníky smerom na most Apollo a z tade napr. na Slovnaft, Malý Dunaj, či opäť až kamsi do Gabčíkova po ľavobrežnej hrádzi.

Pre rodiny s deťmi by sme odporučili prechod viacerých bratislavských mostov na bicykloch. Celá oblasť totiž poskytuje jazdu po bezpečných cyklotrasách, po jednotlivých mostoch i nábrežiach. Nemusíte sa tak báť o život. Okrem toho každú chvíľku ste na inom moste, ktorý ponúkne jedinečný výhľad, atmosféru, a možnosti pozorovania rôznych druhov dopravy, preto sa ani deti nebudú nudiť. Špeciálne Starý most k tomu ponúka i možnosť príjemného posedenia na jeho vyhliadkových plošinách, kde sa môžete občerstviť z vlastných zásob. Takto môžete s rodinkou nabicyklovať v závislosti od počtu absolvovaných mostov aj do zážitkových 20km, čo už je celkom pekný cyklovýlet. V deťoch to istotne prebudí túžbu po objavovaní a celkovo aj čaro cykloturistiky. Rovnako to pôsobí na dospelých, preto vezmite bicykle a vyrazte objavovať bratislavské mosty!

Cyklochodník neďaleko mosta na petržalskej hrádziCyklochodník neďaleko mosta na petržalskej hrádzi. Cyklotrasou sa priamo dostanete buď do Starého Mesta, alebo kľudne až do Gabčíkova, či do Rakúska.

Cyklotrasa na Starom mosteCyklotrasa na Starom moste. Cyklotrasy na moste sú dostatočne široké, vhodnejšie by však bolo, ak by boli vedené len po jednej strane mosta. Zamedzilo by sa tak kolíznym situáciám s chodcami, ktorí most masívne navštevujú.

Pre bežcov

Starý most je ideálnym spestrením vášho večerného behu mestom. Ide o veľmi príjemnú vsuvku. Most a všetky prístupové cesty k nemu z výnimkou časti od Mosta Apollo, z petržalsej strany hrádze, sú dobre osvetlené. Podobne ako aj pri ďalších bratislavských mostoch cez Dunaj si behom cez Starý most môžete spríjemniť beh po vyslovene monotónnej krajine petržalskej strany hrádze.

Most Apollo z petržalského brehu, neďaleko Starého mosta.Most Apollo z petržalského brehu, neďaleko Starého mosta. Oblúková konštrukcia sa vypína nad tokom Dunaja.

História

Starý most sa pýši naozaj dlhou históriou. V nej vždy plnil dopravnú funkciu, či už pre cestnú a železničnú dopravu ako aj funkciu lávky pre chodcov. V miestach Starého mosta pôvodne stáli iné mosty. Najskôr to bol Most Františka Jozefa, neskôr nazývaný Štefánikov most. Najznámejší bol azda tzv. „starý“ Starý most pôvodným menom Most Červenej Armády - šedá, pontónová konštrukcia, s mohutnými skrutkami a množstvom nitov z čias druhej svetovej vojny. Nemeckí zajatci ho vybudovali pod dohľadom oslobodzujúcich armád. Možno aj preto jeho nesporná kvalita. Most slúžil dobrých 60 rokov po skončení vojny, hoci pôvodne bola dĺžka jeho životnosti plánovaná na „úbohých“ 15 rokov.

Mosty v týchto miestach vždy plnili dôležitú dopravnú funkciu. K vybudovaniu mosta tu došlo v dôsledku zničenia viacerých mostov v oblasti súčasného Námestia Ľudovíta Štúra. Bolo to vplyvom viacerých zásahov týchto mostov ľadom na rieke . Most Františka Jozefa, neskôr Štefánikov most, dokončený v roku 1890, slúžil ako súčasť železnice medzi Bratislavou a Szombathely. Jeho otvorenia sa zúčastnil i samotný vladár, podľa ktorého bol nazvaný.

Za prvej československej republiky mostom viedla trasa Viedenskej električky do Wolfsthalu a ďalej do Viedne. Dnes je možné obdivovať i zachránený a zrenovovaný exemplár tejto električky ako aj zvyšky jednotlivých kilometrovníkov, ktoré boli umiestnené popri tejto trati. K zaujímavostiam patrí i fakt, že na Viedenskej ceste bola zrekonštruovaná zastávka tejto električky. Nachádza sa neďaleko Mosta SNP.

Nemecká armáda koncom vojny ničila spojenia cez rieku a pustošeniu neunikol ani tento most. Bol kompletne zničený, zachovali sa len piliere. Červená armáda v roku 1945 musela toto spojenie obnoviť a už behom pol roka tu stál nový most tzv. Most Červenej armády - po Nežnej revolúcii premenovaný na Starý most.

Jeho význam bol najmä v tom, že do roku 1972 bol jediným mostom cez Dunaj v Bratislave - vtedy bol dokončený Most SNP. V minulosti tu jazdili vlaky smerom na stanicu Mlynské Nivy, no trať bola neskôr kompletne zrušená, hoci boli plány využiť ju ako súčasť metra, ktoré nakoniec nebolo postavené. Starým mostom premávala i električka, neskôr iba cestná doprava. Tá bola časom oklieštená iba na automobily do 12 ton.

Rokmi sa most stával čoraz preťaženejším a začal klesať. Bolo nutné ho sanovať. V roku 2010 ho uzavreli a demontážou betónovej mostovky odľahčili. Po rekonštrukcii most slúžil iba peším a cyklistom. V tom čase bola lávka pre peších tvorená drevenými latami, ktoré nahradili predošlý nevyhovujúci podklad. V roku 2013 most kompletne uzatvorili z dôvodu havarijného stavu. V tom čase nastala i demontáž pôvodnej konštrukcie, ako predpríprava na stavbu „nového“ Starého mosta.

Zbytky konštrukcie pôvodného Starého mostaZbytky konštrukcie pôvodného Starého mosta. Dodnes ich môžete vidieť na staromestskom nábreží

Stavenisko na ľavom brehu DunajaStavenisko na ľavom brehu Dunaja. Z dôvodu rozširovania plavebnej dráhy, bolo nutné zbúrať niktoré, staré piliere, a vybudovať jeden nový. Na zábere si možno všimnúť tzv. umelý ostrov, ktorý slúžil ako základňa pre stavbu práve tohto piliera.

Problémy pri výstavbe „nového“ Starého mosta

Stavba poslednej verzie mosta sa neobišla bez komplikácií. Hlavným problémom bola časová tieseň počas výstavby, keďže európske peniaze boli viazané na konkrétny termín dokončenia mosta. V opačnom prípade celé náklady stavby malo hradiť mesto Bratislava. Predstavovalo to 70 miliónov eur. Začatie i samotné búracie práce trvali dlho a vyskytol sa neobyčajne dlhý časový sklz.

K technickým zaujímavostiam tejto fázy patrila demontáž starej konštrukcie, búranie a stavba nového piliera, ale predovšetkým postupné vysúvanie novej konštrukcie mosta nad hladinu Dunaja. Tá bola vyrábaná v železiarňach vo Vítkoviciach a montovaná na petržalskom brehu. Z dôvodu finálneho vysúvania konštrukcie musela byť prerušená plavba na Dunaji. Toto finálne vysunutie bolo v rozpätí 76m a bolo realizované za pomoci podpornej lode. Nakoniec sa po nervydrásajúcom závere, keď sa na moste pracovalo vo dne, v noci, podarilo termíny dodržať a most v januári 2016 skolaudovať.

Električky po ňom však začali jazdiť až neskôr - v lete toho istého roku. K časovému sklzu otvorenia mosta prispela i enormne natiahnutá prerábka Štúrovej ulice (k úsmevným patrí prípad, keď z dôvodu nečinnosti na tejto ulici začali na stavbe rásť paradajky), vrátane budovania električkovej zastávky na Štúrovom námestí. Dnes vás električka prepraví do Petržalky, no iba na do jej úvodných častí. Budúcnosť počíta s obhospodarovaním oveľa väčšej časti Petržalky až po Janíkov dvor.

Výstavba Starého mostaVýstavba Starého mosta. Po mnohých problémoch, bol most nakoniec dokončený v hraničnom termíne.

Kam sa vybrať v okolí?

Zastávka Viedenskej električky - zrekonštruovaná zastávka historickej trasy električky do Viedne. Človek si zastávku často pomýli s klasickou zastávkou, no v skutočnosti ide o zastávku historickú :)

  • Sad Janka Kráľa - populárny mestský park, cieľ každodenného relaxu
  • Ďalšie bratislavské mosty s peknými výhľadmi - Most SNP, Prístavný most, Most Apollo, Most Lafranconi
  • Nákupné centrum Eurovea - menej ľudnaté nákupné centrum na ľavom brehu Dunaja
  • Nákupné centrum Aupark - extrémne populárne nákupné centrum na petržalskej strane
  • Bunkre v oblasti Bratislavy - návšteva starých vojenských bunkrov môže byť zážitkom nielen pre milovníkov vojenskej histórie
  • Historické centrum Bratislavy - zo Starého mosta ste v historickom jadre doslova za okamih.
  • Modrý kostolík - jeden z turisticky najpopulárnejších kostolíkov nájdete v blízkosti Šafárikovho námestia

Starý most počas prechádzky k mostu ApolloStarý most počas prechádzky k mostu Apollo. Z Mosta Apollo je to na Starý most iba kúsok. Ak sa vám nechce chodiť, cez Starý most sa môžete previezť električkou.

Fotografie zo Starého mosta