Na našich cestách Slovenskom často využívame presun autom. Mnoho ciest sme podnikli na modeli Hyundai i30 kombi a tak by sme radi zhrnuli skúsenosti s týmto automobilom. Auto bolo využívané za rôznych podmienok v lete aj v zime na prevoz výstroja na rôzne väčšie, či menšie výlety, ale aj na prevoz stavebného materiálu na chalupu a podobne. Zároveň slúžilo ako rodinné auto.

hyundai i30 kombi

Dá sa povedať, že auto sme používali na najrôznejšie účely na rovine, či v horských oblastiach Slovenska. Vyzerá to tak, že sa v ňom skrýva šikovný, všestranný pomocník za rozumnú cenu s primeranou kvalitou a dobrou výbavou. Uvedené auto ďalej popíšeme len amatérskym spôsobom z pohľadu bežného užívateľa po troch rokoch služby.

Hyunadai je jednou z najrozšírenejších automobilových značiek na slovenských cestách. Pri výbere nám padol okrem iných áut do hľadáčika práve model i30 kombi. Na prvý pohľad sa toto auto zdalo dostatočne priestranné a za primeranú cenu. Vzhľadovo pôsobilo príjemne.

Pri prvej prehliadke upútala dnes už samozrejme dosť štandardná výbava v podobe obrazovky infotaimentu a množstvo možností na personalizovanie funkcií auta. Niektoré „vymoženosti“ nám prišli zbytočné, ale iné veľmi potešia.

Z funkcií, čo sme najviac ocenili sú vyhrievané predné sedadlá a volant, ktoré sú výborné, keď sa vrátite po zimnej túre, behu, alebo skialpe do vymrznutého auta. K ďalším prvkom výbavy, ktoré sme si rýchlo obľúbili je zadná kamera a parkovací asistent, vďaka ktorým máte veľmi dobrý prehľad o situácii za autom, keď cúvate. Pri parkovaní tiež potešia parkovacie senzory.

Okrem toho na dlhých cestách poteší tempomat. Fajn je i automatické ovládanie diaľkových svetiel, kedy nie je potrebné neustále manuálne prepínanie počas jazdy. Svetlomety sa automaticky prepínajú i počas rôznorodých svetelných podmienok napríklad počas dňa, ako je šero, jazda v tuneli a podobne. Na tieto výdobytky sme si veľmi rýchlo zvykli.

Veľmi fajn sú i pokročilé svetlomety, ktoré boli za príplatok. Dovolíme si tvrdiť, že svietia výborne. Okrem toho je svietenie doplnené o bočné dosvecovanie prostredníctvom spodných svetlometov, takže v poriadnej tme pri zatáčaní veľmi dobre vidíte okraj vozovky. Bonusom sú podsvietené kľučky. Poteší, že auto po zamknutí „drží“ vonkajšie osvetlenie ešte niekoľko sekúnd, takže v tme vidíte jeho bezprostredné okolie, čo je fajn vychytávka.

Cestovateľ po Slovensku, či hlava rodiny, býva často ovešaná množstvom rôznorodého nákladu, či nákupmi. V tomto smere nás Hyundai i30 veľmi potešil kľúčom, ktorý postačí mať vo vrecku, pričom odpadá nutnosť manuálneho otvárania. Pri otváraní auta tak odpadá nutnosť pracne hľadať kľúč a vyťahovať ho z vrecka. Nakladanie auta je tak oveľa jednoduchšie. Treba to zažiť a uvidíte ten rozdiel smerom k lepšiemu.

Takisto príjemná je možnosť zatvoriť auto stlačením tlačidla na vonkajších kľučkách. Zrkadlá sa sklápajú automaticky, takže sú chránené pred poškodením. Z podobných systémov je tu i možnosť automatickej prevádzky stieračov. Myslíme si, že ich automatický chod by mohol byť lepšie vyladený. Dažďový senzor síce funguje, no rýchlosť stierania je občas príliš rýchla, alebo príliš pomalá. Niekedy je najvýhodnejšie zvoliť rýchlosť stierania manuálne.

Čo sa týka palubnej dosky ovládanie je na dobrej úrovni. Napríklad rádio, či mobil viete ovládať prostredníctvom tlačidiel z volantu. Auto podporuje funkcie pripojenia mobilu, takže viete využiť mobilné aplikácie ako navigácia a množstvo ďalších funkcií.

Hyuindai i30 kombi má klimatizáciu i zónové kúrenie. K výbave patrí viacero bezpečnostných prvkov, ako napríklad upozorňovanie vodiča na mikrospánky, posun auta jazdiaceho v kolóne pred Vami, alebo zvukové varovanie pred možným nárazom do prekážky.

Takisto je k dispozícii asistent jazdných pruhov, čo je tak trochu sci-fi, keďže Vám auto dokáže samo manipulovať volantom v prípade nebezpečného vybočenia z pruhu. Táto funkcia sa však dá vypnúť. Budete to však musieť robiť pri každom štarte motora.

K najkrajším zážitkom pri aute za „rozumnú“ cenu ako je Hyundai i30, patrí zvuk motora. Štartuje sa tlačidlom pri volante, bez nutnosti hľadať kľúč. Pri rozbehu sa ozve uchulahodiaci, pradivý zvuk benzínového 1,5 l motora. Pri lacnejšom aute sa nám to zdalo prekvapivé a dodáva to fajn pocit z auta.

Pri tomto motore môžete očakávať spoľahlivosť v tom smere, že vás prevezie po cestách rôzneho typu a sklonu, ktoré nájdete na Slovensku. Či už je to v meste, na diaľnici, alebo v kopcoch. Výnimkou sú azda len vyslovene terénne, lesné cesty. Na to má toto auto prinízky podvozok.

S uvedeným motorom budete spokojní pokiaľ neočakávate horibilné zrýchlenie, ale jednoducho máte čas a postačí vám bežný motor s bežnou spotrebou. Zrýchlenie je podľa nás úplne v pohode, no pre tých, ktorým by to nestačilo azda padne vhod možnosť kúpiť si motor s turbom. Ten bol o tisícku drahší. Za túto cenu si však môžete auto napríklad poistiť, či zaplatiť ďalšie nevyhnutné administratívne náklady. Je len na vás, čo preferujete, možnosť silnejšieho motora tu však je.

Jazda v aute je normálna, pohodlie najvyšších tried áut sa tu zrejme nedosahuje, no kabína sa nám zdá s dobrým výhľadom a dobre odhlučnená. Najvyššia rýchlosť, dokedy je motor relatívne tichý bola asi 120 km/h. Smerom k 130 km/h hlučnosť pribúda, hoci auto pekne drží i vyššiu rýchlosť.

Ešte jedna podstatná vec pri tomto motore je, že prevodovka je 6-stupňová. Po rokoch jazdenia s 5-stupňovým variantom sme si museli na túto novinku privykať. Prevody sú relatívne krátke, a tak napríklad v meste sa budete musieť vyrovnať s relatívne častým preraďovaním. Odmenou by mala byť lepšia spotreba.

Na prístrojovej doske môžete taktiež sledovať odporúčaný rýchlostný stupeň, ktorý by ste mali podľa aktuálnych otáčok motora zaradiť. Motor funguje na systéme štart/stop, takže vám automaticky zhasína pri dlhšom státí. Pri každom štarte viete túto funkciu tlačidlom na palubovke vypnúť. Podobne ako trakčnú kontrolu. V tomto smere sa nám veľmi páči, že auto dokáže podržať pri rozjazde do kopca. Aktivuje sa pribrzdenie, takže Vám sa vám auto pri rozjazde takmer nepohne dozadu. Je to super najmä pri strmých kopcoch.

Ako cestovateľov, chalupárov a tých, čo hľadajú rodinné auto za príjemnú cenu, nás zaujímal i batožinový priestor. V prípade Hyundai i30 kombi nám postačuje, no pri 4-člennej rodine pôjdete pri balení povedzme do Chorvátska celkom na hranu.

Ak by ste napríklad plánovali naložiť rodinný stan a kempovacie vybavenie, pôjdete nabalení tak trochu ako cirkusanti. Možnosťou je presunúť časť nákladu na strechu. Klasickú batožinovú „truhlu“ si však budete musieť dokúpiť. Prípadne by ste si mohli dať nainštalovať vonkajší nosič na bicykle.

V aute sme často prevážali lyžiarsku výbavu, pričom zadné sedadlá disponujú otvorom na lyže, takže ich viete prestrčiť z batožinového priestoru až doprostred zadných sedadiel. Neskúšali sme to, ale možno by cez otvor prešli dva páry lyží. Viac asi nie.

Hyundaiom i30 sme prevážali i odpad, vrecia so stavebným materiálom, alebo kosačku, či motorovú pílu a rôzne náradie. Toto auto tak môže byť dobrým pomocníkom nielen na vašich výletoch, ale aj pri rôznych prerábkach.

Interiér je dostatočne odolný, aby zvládol i hrubšie zaobchádzanie, a nie je až natoľko „parádny“, aby vám na ňom vadilo pár škrabancov. Je tvorený predovšetkým textíliami a jednoduchým plastom. V aute sme prevážali i rozložené bicykle. Podarilo sa nám naložiť dva horské bicykle pre dospelých, pričom na nich stačilo odmontovať iba predné kolesá.

Kolesá Hyundai i30 sú liatinové, takže autu dodávajú drahší a šmrncovnejší look. Z vonkajšieho prevedenia stojí za zmienku lak, ktorý dokáže výraznejšie ovplyvniť cenu vozidla. V našom prípade sme volili metalízu za výraznejší príplatok, čoho dôsledkom by mala byť vyššia odolnosť náteru. Ak však chcete šetriť, cenu viete dať podstatne dole vďaka svetlometom i laku. Minimálne pri svetlách by sme však odporučili si priplatiť za drahšiu verziu.