Koprášsky tunel a Koprášsky (Mníšanský) viadukt sú nedostavané železničné stavby z obdobia 2. svetovej vojny. Tento pozostatok ťažkých čias sa nachádza na Gemeri v blízkostí obce Magenzitovce, medzi časťami Mníšany a Kopráš. Výhodou oboch objektov je to, že sa nachádzajú hneď vedľa seba a tak počas návštevy lokality zabijete 2 muchy jednou ranou.
Vstupný portál Koprášskeho tunela.
Ako sa dostať ku Koprášskemu tunelu a viaduktu a kde zaparkovať?
Koprášsky tunel spolu s priľahlým železničným mostom leží v pomerne odľahlej oblasti Gemera. Najbližšie väčšie mesto je Revúca. Odľahlosť regiónu však praje zaujímavým cykloturistickým možnostiam a preto môže byť počas presunu sem, príťažlivou práve voľba bicykla.
Je to mimoriadne lákavé, pretože priamo cez Koprášsky a neďaleký Slavošovský tunel vedie modro značená cyklotrasa. K tunelu sa dostanete veľmi blízko aj autom. Samozrejme môžete využiť aj kombinácie vlakovej a autobusovej dopravy. My sme využili auto. Zaparkovať sa dalo na poľnej ceste za Magnezitovcami, ktorá vedie k tunelu.
Ku Koprášskemu tunelu a mostu sme sa vybrali z Magnezitoviec, no možný by bol i prístup z časti Kopráš, prípadne zo Slavošoviec cez Slavošovský tunel (niekde nazývaný aj ako Tunel pod Homôľkou, resp. Slavošovský tunel pod Homôľkou). To je však už najdlhší variant. Ak pôjdete z Magnezitoviec, čoskoro zbadáte oblúky Koprášskeho viaduktu.
Trasa je nenáročná, v podstate pôjdete poľnou cestou, ktorá zároveň slúži ako cyklotrasa. Zvládnete ju zhruba za 10 – 15 minút. Dá sa tade prejsť aj autom, čo občas využívajú turisti a následne zaparkujú pod mostom. My sme radšej išli z Magnezitoviec pešo, keďže sme mali mierne obavy, že niekde na ceste šuchneme podvozok.
Mníšanský (Koprášsky) viadukt tvorí časť trate napojenej priamo na Koprášsky tunel.
Koprášsky viadukt
Koprášsky viadukt, často nazývaný aj ako Mníšanský viadukt je voľne prístupný a dá sa cezeň prejsť. Ako si iste všimnete, chýbajú tu akékoľvek koľajnice, ako aj železničné podvaly. Viadukt pôsobí zanedbaným dojmom a zábradlia sú len provizórne. Napríklad neopatrné dieťa by cez zábradlie mohlo ľahko vypadnúť. Ak nemáte radi výšky radšej k okrajom viaduktu nechoďte, prípadne sa mu celkom vyhnite a obíďte ho.
Malo by sa to dať po krátkej obchádzke, ktorou vedie cyklotrasa. Viadukt obchádza zľava, no túto variantu sme neprebádali. Viaduktom sme prešli priamo k vstupnému portálu do Koprášskeho tunela. Ten pôsobil veľmi zachovalým dojmom.
Na Mníšanskom viadukte.
V Koprášskom tuneli
Koprášsky tunel je tmavým a slizkým miestom. Nenájdete tu koľajnice ani podvaly, čo svedčí o problémoch s dokončením stavby. Vodu odvádza žľab uprostred spodnej časti tunela. I tak je však podklad blatistý, miestami pokrytý mlákami. Dokázali sme ho však prejsť v bežnej obuvi.
Ak by ste sem šli bicyklom, prejazd je povolený, no tabuľka pred tunelom upozorňuje na nutnosť riadneho cyklosvietidla. Taktiež je obmedzená rýchlosť prejazdu na 10 km/h. Aj keď ste pešo, oplatí sa zobrať si čelovku, alebo aspoň mobil, s ktorým si viete posvietiť a zároveň dať o sebe v tuneli vedieť. Vyhnete sa tak zrážke s cyklistami.
Celkovo sa nám Koprášsky tunel zdal v dobrom stave. Pri takýchto opustených stavbách však nikdy neviete, či niečo nehrozí. Ak sa vám niečo nepozdáva, do tunela radšej nechoďte. V každom prípade ide o mohutnú a zaujímavú železničnú stavbu, ktorá vás v tomto skromnom kraji celkom nadchne.
V Koprášskom tuneli.
V Koprášskom tuneli využijete čelovku. Je tmavý a slizký.
Náročnosť a vybavenie na túru
Túra do Koprášskeho tunela a Mníšanského viaduktu je ľahkou prechádzkou, pre všetky kategórie turistov, vrátane detí. Tunel s mostom sa dá nájsť ľahko. Držte sa modrej cyklistickej značky, ktorá vás k nemu z Magnezitoviec dovedie.
Oplatí sa sem zobrať čelovku, či iné dostatočne silné svietidlo. Obuv sa môže hodiť nepremokavá, keďže je tu mokro a blatisto, no mala by postačovať aj bežná športová obuv. Na moste zas môže o čosi viac fúkať a tak je dobré mať za chladnejšieho počasia v rezerve nejakú vetrovku.
Smerovník neďaleko Koprášskeho tunelu nachádzajúci sa na modro značenej cyklotrase.
Gemerské spojky
Koprášsky tunel a viadukt sú súčasťou železničnej sústavy s názvom Gemerské spojky. Ide o sústavu železničných úsekov, ktorých súčasťou je i niekoľko tunelov, vrátane spomínaného Koprášskeho (245 m), či neďalekého Slavošovského (2400 m). Dokončiť sa nepodarilo ani jeden z nich. Sústavu okrem tunelov tvorí i viacero mostných objektov vrátane pôsobivého Koprášskeho viaduktu.
Urgentnú výstavbu železnice v tejto oblasti si vyžiadalo usporiadanie štátnych hraníc po roku 1938, čím došlo k narušeniu existujúcich železničných prepojení. V dôsledku Viedenskej arbitráže, pripadli viaceré železničné úseky Maďarsku, čím Slovensko stratilo dôležité spojenia pre prepravu surovín z gemerských baní. Preto bolo rozhodnuté vybudovať nové trate na území kontrolovanom Slovenským štátom, aby sa zachovalo prepojenie medzi stredoslovenskými priemyselnými centrami a východom krajiny.
Výstavba prebiehala v náročnom horskom teréne, čo si vyžadovalo budovanie mnohých tunelov, mostov a viaduktov. Spomínanú sústavu sa podarilo z veľkej časti postaviť v relatívne rekordnom čase v období rokov 1941 – 1944. Po skončení vojny bola výstavba prerušená a neskôr ukončená. Železničné spojky stratili svoj pôvodný strategický význam, keďže Maďarskom zabraté územia sa opäť vrátili Československu.
Najznámejšou nevyužitou stavbou z tohto projektu je Slavošovský tunel, ktorý má dĺžku približne 2,4 km a nikdy ním neprešiel žiadny vlak. Podobne sa nikdy nedokončili ďalšie plánované úseky a objekty, vrátane Koprášskeho tunelu a viaduktu. Veľká časť trate zostala len v podobe železobetónových mostných konštrukcií a násypov, ktoré neboli nikdy využité. V súčasnosti s tvoria zaujímavú atraktivitu pre nadšencov technických pamiatok, či už peších, alebo cykloturistov.
Čo si pozrieť v okolí?
Ak máte dostatok času, oplatí sa pozrieť i susedný Slavošovský tunel, historickú vysokú pec v Sirku-Červeňanoch, alebo opustenú banskú osadu Turčocký Železník.