Počas nášho cykloprechodu Národným parkom Muránska planina sme narazili na dva bombové zjazdy, ktoré stoja za zmienku aj ako cieľ kratšej cyklotúry. Potešia všetkých milovníkov horských stúpaní a následných zjazdov napríklad ako forma tréningu na ťažšie akcie. Mohli by byť ideálny cieľom tiež pre skúsených e-bajkerov. Prvým zo zjazdov je modrá cyklotrasa z rázcestia Kučelach pod Fabovou hoľou. Druhým potom zjazd zo sedla Chlipavica. Oba zjazdy ocenia najmä priaznivci horskej cyklistiky, keďže trasa oboch je kombinovanou zmesou lesnej zvážnice a asfaltky.
Križovatka cyklotrás v spodnej časti zjazdu zo sedla Chlipavica.
Ako sa dostať na začiatok jednotlivých zjazdov a kde zaparkovať?
Rázcestie Kučelach sa nachádza nad autom i vlakom dobre dostupného sedla Zbojská. Postačí keď z neho vystúpate po modrej cyklotrase až k rázcestiu. Zbojská sú vo výške 725 m n. m. a Kučelach 1140 m n. m., čo je slušná porcia výškových metrov na výšľap, ale aj na zjazd.
Stúpanie je však dlhé a tiahle, s niekoľkými serpentínami, ktoré stupák zľahčujú. Na Zbojskách sa nachádza koliba patriaca k tamojšiemu salašu, kde sa dá dobre najesť i ubytovať. No berte do úvahy, že často sa tu pohybujú masy návštevníkov. V sedle Zbojská mimochodom natrafíte i na atraktívnu rozhľadňu.
Druhý zjazd, zo sedla Chlipavica, je dostupný cyklotrasami buď zo sedla Zbojská, od Čierneho Balogu, alebo z Michalovej. Všade do uvedených miest sa dostanete vlakom, či autom. Alebo ich kombináciou s jazdou na bicykli.
Až na Chlipavicu by sa malo dať vyjsť i autom z Pohronskej Polhory, no overte si to vopred. Počas cykloprechodu NP Muránska planina sme vyskúšali stúpanie na Chlipavicu zo sedla Zbojská, ktoré bolo dosť tiahle, takže metre sme naberali len pozvoľna.
Strmší bude výšľap od Čierneho Balogu a v lete tu navyše môže pekne pražiť slnko. Samotné sedlo Chlipavica je v nadmorskej výške okolo 900 m. n. m., a nástup z jednotlivých obcí v približne 600 m n. m. Najmenšie prevýšenie budete mať zo sedla Zbojská s nadmorskou výškou 725 m n. m.
Čo sa týka parkovania, okolité obce zatiaľ netrpia turistickým náporom a zaparkujete v nich pohodlne a zväčša bezplatne. Parkovať môžete i na salaši Zbojská.
Alternatívou by mohlo byť spojiť si zjazdy z oboch sediel do jedného dňa. My sme to spravili práve počas nášho cykloprechodu Muránskej planiny, hoci trasu si viete naplánovať aj inak. Záleží od fantázie a chuti šliapať do pedálov.
Zjazd z rázcestia Kučelach
Zjazd z výšky viac ako 1000 m n. m. až do sedla Zbojská je perfektnou zábavkou. Zjazd má odhadom viac ako 7 km a je poriadne svižný. Najskôr vedie lesom po šotolinou pokrytej zvážnici. Neskôr prejde na asfaltku. Kde môžete ešte zvýšiť rýchlosť.
Keď vyjdete z lesa, objavia sa pekné prírodné scenérie, horské lúky a samoty. Napokon, po prekonaní viacerých serpentín sa vám otvoria výhľady na rozsiahle sedlo Zbojská, kde môžete skočiť za občerstvením do miestnej koliby. My sme tento zjazd našli úplne opustení, no majte na pamäti, že ide o cyklotrasu, kde sa môžu zjaviť protiidúci cyklisti, prípadne autá, predovšetkým v spodnej časti zjazdu.
Scenérie počas zjazdu z Kučelachu smerom do sedla Zbojská
Záver dlhočizného zjazdu z Kučelachu tesne nad sedlom Zbojská.
Svižný a dlhý horský zjazd z Kučelachu končí za touto lúkou v sedle Zbojská.
Zjazd zo sedla Chlipavica
Sedlo Chlipavica je podobne populárnou lokalitou pre turistov, cykloturistov a motorkárov. Zo sedla Zbojská sem návštevníkov dokonca vyváža minibus. Popularitu sedlu získal tamojší gazdovský dvor, kde sa dá najesť a ubytovať a ktorý je tiež sídlom najväčších kukučkových hodín na Slovensku.
Mnohí ľudia si sem zvyknú spraviť cyklovýlet z doliny. Ak sem konečne vyšliapete, môžete sa konečne spustiť. My sme vyskúšali zjazd po žltej cyklotrase smerom k horárni Boldiška. Ide asi o 5 km dlhý zjazd, pokračujúci stále prevažne mierne klesajúcou asfaltkou až do Čierneho Balogu.
Najskôr je zjazd po zvážnici, ktorá sa zmení na asfaltku dobrej kvality obkolesenej lesom. Následne sa krajina otvorí, sklon sa zmierni a vy pokračujete pekným krajom horských pasienkov. Celkovo to môže byť viac ako 10 km zjazdu. Ide síce super jazdu, no musíte brať ohľad na fakt, že tadiaľto najmä cez víkend stúpa mnoho cykloturistov.
Začiatok dlhého zjazdu pri zdobenom kríži v sedle Chlipavica.
Zjazd zo sedla chlipavica po žltej cyklotrase je sprvu po šotoline, ktorý zakrátko vystrieda takáto asfaltka.
Zaujímavé historické objekty v oblasti horárne Boldiška počas zjazdu zo sedla Chlipavica.
Náročnosť a vybavenie na zjazd
Uvedené zjazdy sú určené pre skúsených bajkerov, ktorí jazdia v kopcovitom teréne a nerobí im problém rýchla jazda po lesných zvážniciach pokrytých hrubším kamenivom. Ak sa rozhodnete vyšliapať na začiatok oboch zjazdov na neelektrickom bicykli, pripravte si patričnú dávku kondície. Prilbu a kvalitné cyklorukavice nenechávajte doma. Ak je chladno, hodí sa vám tu nejaká tá vrstva navyše, keďže sa budete pohybovať vo výške okolo 1000 m n. m.. K zjazdom bude svedčať i prenosná akčná kamera.