Parná prečerpávacia stanica v Patinciach je niečo pre nadšencov objavovania zaujímavých historických stavieb, originálnych technických pamiatok a fanúšikov pohodových výletov spojených s prieskumom menej známych lokalít.

Celkový pohľad na parnú prečerpávaciu stanicu.Celkový pohľad na parnú prečerpávaciu stanicu.

Táto historická technická stavba z roku 1897, sa nachádza medzi obcami Patince a Radvaň nad Dunajom, na krajnom juhu Slovenska. Bola vybudovaná ako súčasť protipovodňovej ochrany pretože Dunaj a jeho prítoky, predovšetkým Stará Žitava, pravidelne spôsobovali záplavy okolitého územia. Účelom stanice tak bolo prečerpávať vody zo záplavového územia za hrádzou späť do rieky. Táto stanica je síce tak trochu od ruky, no je dostupná autom i bicyklom.

Ako sa dostať k stanici?

Objekt popisovanej prečerávacej stanice sa nachádza zhruba na polceste medzi Patincami a Radvaňou nad Dunajom v blízkosti najjužnejšieho bodu Slovenska, pamätníka pripomínajúceho povodne z roku 1965 ale aj prístavu Marina v Patinciach.

Máte tu teda k dispozícii hneď niekoľko menších zaujímavostí. Radili by sme ich pobehať autom, alebo bicyklom. V prípade, že sa sem vyberiete autom, tak to môžete nechať zaparkované na okraji cesty, pri závore.

Povedľa prečerpávacej stanice prechádza modrá cyklotrasa z turisticky mimoriadne zaujímavého Komárna, kam sa dá dostať aj vlakom. Prísť sem na bicykli viete i zo Štúrova. Takže na výber máte i skvelý cyklovýlet.

Objekt prečerpávacej stanice

Stanica pri Patinciach je vzhľadovo veľmi podobná ďalším neďalekým objektom tohto typu (Parná prečerpávacia stanica Komárno-Lándor, Parná prečerpávacia stanica Kameničná). Pozostáva z niekoľkých hlavných častí vrátane kotolne s charakteristickým, vysokým tehlovým komínom (až 35 m), ktorý dominuje oveľa menšej stavbe so šikmou strechou. K hlavným objektom patrí strojovňa s pôvodnými parnými čerpadlami a zberným vodojemom.

Areál je vybudovaný z neomietnutých tehál, čím si zachováva pôvodný vzhľad, veľmi typický pre koniec 19. storočia. V objekte je situovaný taktiež sklad uhlia a súčasťou sú pôvodné kovové mechanizmy. Tie boli obvykle vyrábané v strojárňach sídliacich v Budapešti.

Prečerpávacie stanica pri Patinciach mala pravidelnú prevádzku cca. osem mesiacov v roku. Paru využívala na pohon čerpadiel až do roku 1974. Následne bola definitívne odstavená. Vďaka práci dobrovoľníkov a technikov, ktorí boli odborníci na tento typ prevádzky, sa podarilo stanicu zrekonštruovať a obnoviť. V letnej sezóne je dokonca prístupná verejnosti.

V posledných rokoch bola stavba zrekonštruovaná a z veľkej časti obnovená aj vďaka práci dobrovoľníkov a bývalých technikov. V letných mesiacoch je prístupná verejnosti.

Predstavuje skutočne ojedinelú technickú pamiatku, ktorú možno zaradiť k najzachovalejším na Slovensku. Rovnako zaujme i z pohľadu architektonického prevedenia, pričom je tiež veľmi fotogenická. Odporúčame vám zobrať si sem preto aj fototechniku.

Parná prečerpávacia stanica leží medzi Patincami, obcou Virt a Radvaňou nad Dunajom, hneď pri hlavnej ceste.Parná prečerpávacia stanica leží medzi Patincami, obcou Virt a Radvaňou nad Dunajom, hneď pri hlavnej ceste.

Parnej prečerpávacej stanici dominuje 35 metrov vysoký komín.Parnej prečerpávacej stanici dominuje 35 metrov vysoký komín.

Budovy objektu sú murované, prevažne z neomietnutých tehál – napríklad strojovňa a komín.Budovy objektu sú murované, prevažne z neomietnutých tehál – napríklad strojovňa a komín.

Parná prečerpávacia stanica slúžila svojmu účelu až do roku 1974.Parná prečerpávacia stanica slúžila svojmu účelu až do roku 1974.

Zadná budova stanice.Zadná budova stanice.

  • Mapa:
  • GPS: 47.742942, 18.325657