Máme tu menší tip pre priaznivcom industriálnej turistiky a cykloturistiky. Na Záhorí pri Rohožníku sa nachádza pomerne známy a dôležitý závod na výrobu cementu. Platí to čo do objemu i ekonomických výsledkov. Výroba tu má dlhoročnú tradíciu a tak patrí už k tradičnému priemyselnému koloritu tejto časti podhoria Malých Karpát.
Objekty výroby cementu v rohožníckom závode, pri pohľade z priľahlej poľnej cesty.
Rohožnícku cementáreň si môžete všimnúť počas niekoľkých vyhliadkových túr v tejto lokalite, ako je napríklad výstup na Plavecký hrad. Cementáreň sa však dá obzrieť i zblízka počas voľnej cyklotúry v okolí Rohožníka po lokálnych asfaltách a lesných cestách. My sme sa tu vozili po trase modrej turistickej značky smerom k horárni Baďura a ďalej až do sedla Skalka. Pri tej príležitosti nás zaujal naozaj monumentálny objekt cementárne.
Ako sa dostať k cementárni v Rohožníku a kde zaparkovať?
Rohožník je dobre dostupný pravidelnou autobusovou dopravou. Spoje jazdia zhruba každú hodinu. No samozrejme môžete využiť auto. V obci sa parkuje bezproblémovo. Modrá turistická značka začína v centre pri Tescu. Ak by ste si chceli spraviť väčší cyklovýlet, Rohožníkom prechádza i Malokarpatská cyklomagistrála.
Objekt cementárne v Rohožníku
Cementáreň v Rohožníku nemáte šancu prehliadnuť. Ak by ste prichádzali od Sološnice, všimnete si okolitý areál cementárne plný tisícov vriec stavebných zmesí pripravených na expedíciu. Ak pôjdete po uvedenej modrej turistickej značke, veľmi rýchlo sa dostanete na dohľad tohto priemyselného objektu.
Dá sa tu povoziť po poľných cestách vďaka ktorým si môžete zvonka obzrieť tento unikátny monument. Myslíme si, že priaznivci industriálnej turistiky budú nadšení obrovitosťou tejto stavby, ako aj zvukmi, ktoré výroba cementu vydáva. Škoda, že ich nemáme natočené.
Zaujme tiež dopravná linka, ktorá dováža do výroby kameň z mamutieho vápencového lomu Vajarská. Ak máte chuť a ste tu na bicykli, môžete vyšliapať do malokarpatského sedla Skalka, z ktorého je fajn zjazd naspäť do Rohožníka. Asi najlepšia sa to hodí horský bicykel, prípadne gravel bajk.
Zopár informácií o cementárni v Rohožníku
Stavba závodu cementárni začala v roku 1971 a prvé výrobky začali byť produkované v roku 1976, z čoho vyplýva celkom dlhá tradícia tunajšej výroby. Vtedy bol závod známy pod menom Kombinát Záhorie. Neskôr ako sa vlastníci menili, menil sa i názov. Závod sa rozkladá na rozsiahlej ploche – až 750 000 m². Pracuje tu približne 200 zamestnancov. Továreň je najväčšou a najmladšou cementárňou na Slovensku.
Závod sa vďaka investíciám, ktoré okrem iného pomáhajú šetriť zdroje vo energeticky a surovinovo náročnej výrobe, zaradil k najmodernejším v Európe. Hlavné portfólio tunajaších výrobkov zahŕňa biely a šedý cement, ako aj ďalšie špeciálne stavebné materiály. Veľmi výrazne sa podarilo znížiť i emisie závodu, takže život v priľahlých obciach, ako aj stav životného prostredia v okolí sa podstatne zlepšil.
Za celú históriu závodu sa podarilo vyrobiť milióny ton cementu. Zaujímavosťou je, že bol použitý prí výstavbe najznámejších stavieb na Slovensku ako napríklad vodné dielo Gabčíkovo, elektráreň v Mochovciach, tunely Sitina, Branisko, či budova NBS a mnohé iné.
Vagón pri cementárni v Rohožníku uspôsobený na prevoz tamojších výrobkov.
Závod rohožníckych cementárni pri pohľade z poľnej cesty na západe.
Zrejme dopravná linka v cementárňach v Rohožníku.
Detailnejší pohľad na „ústrojenstvo“ cementárne v Rohožníku.
Pohľad na technologicky vyspelý závod cementární v Rohožníku.
Po obhliadke závodu cementární zvonka, môžete pokračovať bicyklom, či napešo po modrej značke do až do malokarpatského sedla Skalka.
Pohľad na cementáreň v Rohožníku z Plaveckého hradu.